جلسه با دهیار روستای باقرآباد یزد-جهت آموزش و تجهیز دهیاری به نرم افزار دهیاری ترز




جلسه ی آموزش و تجهیز دهیاری باقرآباد شهر بافق استان یزد با حضور دهیار محترم روستای باقرآباد جناب آقای مرتضی رنجبر در محل شرکت ترز برگزار شد.

آشنایی با روستای باقرآباد

روستای باقرآباد (بافق) جزئی از دهستان مبارکه از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق در استان یزد ایران است.این روستای گردشگر پذیر یکی از روستاهای تاریخی شهر بافق هست با قلعه ها و جاذبه های تاریخی متعدد که معروف ترین قلعه ی آن از دوره ی قاجاریه برجا مانده است.

ساخت قلعه در اکثر نقاط مرکزی ایران و حول وحوش راههای عمده ای که مناطق جنوبی و شرقی را به مرکز ارتباط می دهد رواج داشته است زیرا ناامنی و ترس از جمله راهزنان، کوچ نشینان و حوادث تاریخی نظیر لشکر کشی و عبور سپاهیان متعدد مردم مناطق را وادار می کرد برای حفاظت از جان و مال و حتی دامهای خود بناهای مستحکم با دیوارهای بلند و برجهای متعدد احداث نمایند منطقه بافق هم از این قائده مستثنی نبود و در برهه هایی از تاریخ که نا امنی عمومی بر همه جای مملکت سایه می انداخت در جای جای این خطه کویری قلعه هایی بنانموده اند که هنوز در مقابل حوادث تاریخی مستحکم و پابرجاهستند .

آشنایی با قلعه ی باقرآباد

قلعه باقرآباد یکی از این قلعه هاست که با قدمتی طولانی هنوز پابرجاست و بعنوان یکی از بناهای قدیمی و فرهنگی به ثبت رسیده است . این قلعه در روستای باقرآباد قرار دارد .قلعه باقرآباد به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمدتقی خان بافقی ساخته شد. این قلعه در سه مرحله بنا شده، ابتدا برج شمالی که محل زندگی عسگر است و قسمت برج جنوبی ۱۰ سال بعد ساخته شد.این قلعه در شمال روستای باقرآباد بافق قرار دارد.

در سال ۱۲۹۸هجری شمسی به علت هرج و مرج در کشور مردم روستا دور قلعه را حصار می‌کشیدند.

این قلعه با مصالح خشت و گل ساخته شده است. برج شمالی قلعه با ارتفاع ۸ متر دارای دو طبقه، سه سنگ‌انداز و ۱۰ جایگاه تیرانداز است.

برج دوم قلعه که در قسمت جنوبی قلعه قرار دارد، به صورت هشت ضلعی با ارتفاع ۱۱ متر در دو طبقه، دارای ۱۶ روزن تیرانداز و چهار سنگ‌انداز است.

قلعه دارای ۴۵ اتاق با اندازه‌های متفاوتی است. سه راهرو در درون قلعه وجود دارد که راهروی اول برج جنوبی را به برج شمالی متصل می‌کند و دو راهروی دیگر در دو طرف راهروی اول قرار دارد و دسترسی به اتاقهای قلعه را برای ما امکانپذیر می‌کند.

روستای باقر آباد دارای ۵۰۰ نفر جمعیت (۱۰۰خانوار) می باشد.

این بنا به شماره ۱۳۰۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



  • 23ام مهر , 1397
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |